Kerana Dia Seorang Ibu





“Nurse, boleh saya tengok bayi saya?” ibu muda yang baru bersalin itu bersuara antara dengar dan tidak kepada seorang jururawat. Sambil tersenyum jururawat membawakan bayi yang masih merah itu. Si ibu menyambut dengan senyum meleret. Dibuka selimut yang menutup wajah comel itu, ciumnya berkali-kali sebaik bayi tersebut berada di pangkuan.

Jururawat kemudian mengalihkan pandangannya ke luar tingkap. Tidak sanggup dia bertentang mata dengan si ibu yang terperanjat melihat bayinya dilahirkan tanpa kedua-dua cuping telinga. Namun gamamnya cuma seketika. Dakapan dan ciuman silih berganti sehingga bayi yang sedang lena itu merengek. Doktor bagaimanapun mengesahkan pendengaran bayi itu normal, sesuatu yang cukup mengembirakan si ibu.

Masa terus berlalu…

Pulang dari sekolah suatu tengahari, anak yang tiada cuping telinga itu yang kini telah memasuki alam persekolahan menangis memberitahu bagaimana dia ejek rakan-rakan. “Mereka kata saya cacat,” katanya kepada si ibu.

Si ibu menahan sebak. Dipujuknya si anak dengan pelbagai kata semangat. Si anak menerimanya dan dia muncul pelajar cemerlang dengan menyandang pelbagai jawatan di sekolah. Bagaimanapun tanpa cuping telinga, si anak tetap merasa rendah diri walaupun si ibu terus memujuk Ayah kanak-kanak itu bertemu doktor. “Saya yakin dapat melakukannya jika ada penderma,” kata pakar bedah. Bermulalah suatu pencarian bagi mencari penderma yang sanggup berkorban.

Setahun berlalu…

“Anakku, kita akan menemui doktor hujung minggu ini. Ibu dan ayah telah mendapatkan seorang penderma, tapi dia mahu dirinya dirahsiakan,” kata si ayah. Pembedahan berjalan lancar dan akhirnya si anak muncul sebagai manusia baru, kacak serta bijak. Pelajarannya tambah cemerlang dan rasa rendah diri yang kerap dialaminya hilang.

Rakan-rakan memuji kecantikan parasnya. Si anak cukup seronok, bagaimanapun dia tidak mengabaikan pelajaran. Pada usianya lewat 20-an, si anak menjawat jawatan tinggi dalam bidang diplomatik.

“Sebelum saya berangkat keluar negara, saya ingin tahu siapakah penderma telinga ini, saya ingin membalas jasanya,” kata si anak berkali-kali.”Tak mungkin,” balas si ayah. “Perjanjian antara ayah dengan penderma itu masih berjalan. Tunggulah, masanya akan tiba.”

“Bila?” tanya si anak.
“Akan tiba masanya anakku,” balas si ayah sambil ibunya mengangguk-angguk. Keadaan terus kekal menjadi rahsia bertahun-tahun lamanya.

Hari yang ditunggu tiba akhirnya. Ketika si anak berdiri di sisi keranda ibunya, perlahan-lahan si ayah menyelak rambut ibunya yang kaku.

Gelap seketika pandangan si anak apabila melihat kedua-dua cuping telinga ibunya tiada.

“Ibumu tidak pernah memotong pendek rambutnya,” si ayah berbisik ke telinga anaknya. “Tetapi tiada siapa pernah mengatakan ibumu cacat, dia tetap cantik, pada ayah dia satu-satunya wanita paling cantik yang pernah ayah temui. Tak percaya… tanyalah pada sesiapa pun kenalannya.”

Si anak kaku..

P/s: Begitulah pengorbanan seorang ibu. Biarpun kisah kita tidak seperti ini, ketahuilah semua ibu nalurinya cukup sama. Masa korang kecil, kalau ada seekor nyamuk yang gigit korang, memang satu rumah si ibu cari nyamuk tu. Punyalah marah. Selagi tak mati nyamuk tu, seharian si ibu akan perhatikan korang. Jadi hargailah ibu kita. Lakukanlah apa sahaja untuknya selagi ada masa.

Source,
Facebook

sharing is caring ^^


10 comments:

ieedaz @ mama_isha said... Reply To This Comment

sedih :(

◕‿◕ its me!!◕‿◕ said... Reply To This Comment

nice..sdih aqu bca cter ni..bgitu bsar pngorbanan si ibu..

Deq's Qienz said... Reply To This Comment

sedihnya..kasehnya ibu mbawa ke syurga..sedih.hukhukhuk ;(

Cik Honney said... Reply To This Comment

so sad...begitu besar pengorbanan seorg ibu...teharu sgt...sudi2x lah singgah dan komen ke blog cik honney ye...http://wadahberbicara.blogspot.com/

Black RoSe said... Reply To This Comment

nice..sebak jugak bila baca story ni.. nilai pergorbanan seorang ibu memang tak dapat di balas.. i love my mom.. :)kalau tak keberatan singgah blog saya.. http://hashimamohdsalim.blogspot.com

kekapas berceloteh said... Reply To This Comment

sedih. copy eh :) tq,

missina said... Reply To This Comment

ermm baru pas call mak,,,huhu,,neway dtg balas kunjgn dan follow skali,,;)

Mummy GreenyHouse said... Reply To This Comment

huuu..menitik air mata.. (T_T)

pengorbadan ibu mmg tiada tandingannya~

Nurul Husna Mohd Hassan said... Reply To This Comment

sedih :'(

Natasha said... Reply To This Comment

tq 4 d comments. sy da 4 thn khilgn ibu, so sy dpt rse sedihnye sbb x sempat nk bls pgorbanan dia, at least x sempat tgok sy dewasa. so selagi ade ibu, hargai diorg sebelum kite trlambat, myesal pn xde gune. ambil iktibar dr artikel yg sy kopipes ni..

This Blog is Protected. Copyright 2012 © All Right Reserved by Natasha